BLDP: Succesvolle integratie in de praktijk

Op tal van niveaus raken Boskalis en SMIT steeds meer verweven. Afdelingen en kantoororganisaties vinden nieuwe, kansrijke vormen van samenwerking. En op projecten spelen Boskalis en SMIT elkaar de bal toe bij de uitvoering van de werkzaamheden.

Zo krijgt ‘Hollands Nieuwe Glorie’ in hoog tempo gestalte. Ook in trainings­programma’s stond de integratie met SMIT en de gezamenlijke ontwikkeling van competenties centraal. Een groot aantal opleidingen heeft in 2011 een gemengde Boskalis/SMIT-deelnemersgroep gehad. Het Boskalis Leadership Development Programma (BLDP) is een voorbeeld voor succesvolle integratie in de praktijk.

Diepte-investering

Het BLDP is een uitgebreid opleidingsprogramma, dat werd ontwikkeld in samenwerking met het opleidingsinstituut De Baak. Het BLDP is een diepte-investering in senior managers, gericht op het verhogen van de effectiviteit van het leidinggeven, het stimuleren van ondernemerschap en het ontwikkelen van netwerken binnen de organisatie. In vier modules van een week, over een periode van negen maanden, komen onderwerpen als persoonlijk leiderschap, business strategie, change management, ondernemerschap en innovatie uitvoerig aan de orde. Er waren twintig deelnemers: dertien van Boskalis en zeven van SMIT.

Out of the box

In de eerste week werden de vier werkgroepen geformeerd. Zij kregen de opdracht om innovatieve projecten te ontwikkelen op het gebied van sales, integratie, organisatie en new business, gericht op een zo groot mogelijk synergetisch effect. Om een echt ‘frisse kijk’ te waarborgen werd de werkgroepleden gevraagd zich te buigen over onderwerpen buiten het eigen vakgebied.

‘Als je ‘BLDP’ zegt gaan alle deuren open’

Leden van de Raad van Bestuur en de Groepsdirectie ‘adopteerden’ de projecten. De werkgroepleden zochten elkaar tijdens het BLDP-traject geregeld op en hielden tal van gesprekken en interviews. In september werden bruikbare plannen gelanceerd over onder andere nieuwe commerciële mogelijkheden, het optimaliseren van het integratieproces en het verbeteren van de organisatie. ‘De betrokkenheid van de Raad van Bestuur en de Groepsdirectie toont aan dat Boskalis veel belang hecht aan dit traject,’ zegt Richard Leijnse, divisie controller bij SMIT. ‘Dat was heel inspirerend. We hebben overal in de organisatie veel medewerking gekregen. Als je ‘BLDP’ zegt gaan alle deuren open. Ik heb van dit traject veel geleerd. Het komt bovenop je werk, het was voor iedereen een forse tijdsinvestering, maar het was echt de moeite waard.’

DNA-structuur

Anne Jan Fokkema, project manager bij Boskalis: ‘Tijdens één van de sessies hebben we de ‘DNA-structuur’ van beide bedrijven onderzocht. De algemene conclusie was dat de beide bedrijven veel méér gemeen hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Een van de constateringen was dat SMIT’ers sterk klantgericht zijn en Boskalis-medewerkers meer resultaatgericht. Dat kan een mooie mix geven.’