SMIT Rebras opent deuren voor Boskalis

In 2011 heeft Boskalis haar belang in de Braziliaanse Harbour Towage deelneming Rebras (Rebocadores do Brasil SA), uitgebreid naar 100%. SMIT Rebras maakte in de afgelopen periode een snelle groei door en heeft ambitieuze toekomstplannen. “We verwachten dat delen van onze markt in de komende vijf jaar flink zullen groeien en we doen er alles aan om die groei op te vangen,” zegt Mauro Sales van SMIT Rebras. Sinds de integratie van Boskalis en SMIT is de samenwerking van beide partijen in Brazilië met enthousiasme omarmd. De kantoororganisaties zijn niet alleen fysiek, maar ook qua systemen al volledig geïntegreerd.

“Bij de integratie van Boskalis en SMIT hebben we drie mogelijke vormen van synergie gedefinieerd: kosten, geografisch en technisch-operationeel,” zegt Frank Verhoeven, voorzitter van het directieteam van SMIT. “Alle drie de vormen van synergie zie je in Brazilië heel duidelijk terugkomen. De integratie van de kantoren levert inkoopvoordelen en andere forse besparingen op. In geografisch opzicht kan Boskalis meeliften op de sterke positie van SMIT in Brazilië. En ook technisch-operationeel zijn er volop mogelijkheden: SMIT maakt gebruik van de Survey-afdeling van Boskalis, Boskalis maakt gebruik van schepen van SMIT, we maken gebruik van elkaars knowhow. Dankzij die gecombineerde kennis kunnen we nu meer projecten aanbieden dan toen we ieder afzonderlijk opereerden.”

Loek Kullberg, SMIT’s Managing Director Harbour Towage & Terminals: “Het belangrijkste verhaal in Brazilië is groei. Het land beschikt over een zeer grote olievoorraad. Het volume van de zeehandel in Brazilië is enorm gestegen en daarnaast zijn er omvangrijke investeringsplannen voor de offshore industrie, die de vraag naar sleepdiensten verder zullen stimuleren. Al die activiteiten bieden niet alleen enorme kansen voor SMIT, denk aan het uitbreiden van onze activiteiten op het gebied van Subsea engineering, Heavy Lift en Salvage, maar juist ook voor Boskalis.” Mauro Sales vult aan: “Brazilië heeft een kustlijn met een lengte van 8.000 kilometer, met nu al 36 grote en kleinere commerciële havens. Om te profiteren van de economische ontwikkelingen hebben veel havens een grotere diepgang nodig. In komende jaren worden er daarnaast ook tal van nieuwe havengebieden en terminals ontwikkeld. Dat biedt volop kansen voor de waterbouw.”

Een van die ontwikkelingen betreft het Complex Superporto do Açu. Dit industriële superhavencomplex in het noorden van de Braziliaanse staat Rio de Janeiro is de grootste havenonderneming in Latijns-Amerika en zal naar verwachting uitgroeien tot een van de omvangrijkste havencomplexen ter wereld. In augustus 2011 verwierf Boskalis het contract voor de aanleg van de nieuwe TX2 haven in dit complex.

Toegevoegd aan Mijn verslag Voeg toe aan Mijn verslag Bron: Jaarverslag 2011, Boskalis in vogelvlucht, Pagina 20