Boskalis jaarverslagen 2011

Reinforce 

  • Investeren in de vloot
  • Terminaldiensten samenvoegen

Om onze leidende positie te handhaven en te versterken, investeren wij gericht in ons materieel. Onze R&D-afdeling ondersteunt het nieuwbouwprogramma door technieken te verfijnen. Hiermee spelen we in op de vraag uit de markt, maar we creëren ook vraag door voorop te lopen met vooruitstrevende, toonaangevende technologie. We investeren voortdurend; ook in de duurzaamheid van ons materieel. Meer informatie kunt u vinden in ons CSR-verslag over 2011. 

Investeren in de vloot 

Boskalis beschikt over ‘winning dredging vessels’ in het medium, large en jumbo hopper­segment. We zien voldoende kansen in de markt om selectief verder te investeren. De investeringen richten zich voor de komende jaren op vervanging en het modificeren van bestaande schepen. Op de in 2010 aangekondigde investerings­plannen is in 2011 actie ondernomen. 

Resultaten 2011 
  • De Taurus II, een zelfvarende jumbocutter, is eind 2011 – begin 2012 gemoderniseerd. Het schip heeft 60% meer pompvermogen en beschikt nu over een volledig nieuwe elektrische installatie.
  • In 2011 is de beslissing genomen om een 4.500 m3 hopper toe te voegen aan de vloot. In 2010 werd de Shoalway, een 4.500 m3 hopper, in de vaart genomen.
  • Begin 2013 komt de megahopper WD Fairway opnieuw in de vaart. Het schip werd in 2007 als gevolg van een aanvaring uit de vaart gehaald. Het schip wordt momenteel in Thailand herbouwd.

Om onze kansen op opdrachten in de energiemarkt te vergroten, zowel in de olie en gassector als in offshore windparken, investeren wij in de uitbreiding van ons specialistisch materieel en sleepboten. 

Resultaten 2011 
  • De vloot is uitgebreid met een valpijpschip (voor het afdekken en beschermen van pijpleidingen en kabels) dat in de loop van het eerste kwartaal 2012 in de vaart is genomen. Voor de valpijp is composiet gebruikt, een licht materiaal waarmee de efficiëntie van het schip wordt bevorderd.
  • Om onze kabellegactiviteiten te versterken hebben we twee multifunctionele cable laying/rock dumping vessels besteld.
    Het eerste kabellegschip komt naar verwachting in september 2012 in de vaart, het tweede in december 2012.
  • In verband met de uitbreiding van de havensleepactiviteiten in Brazilië hebben wij zes sleepboten besteld, die momenteel lokaal worden gebouwd, met een optie op nog eens zes sleepboten.
  • Voor de diverse activiteiten van SMIT in de wereld worden
    verschillende kleinere schepen gebouwd.
  • Voor Asian Lift Singapore, een joint venture met Keppel Corporation Singapore, wordt momenteel de Asian Hercules III gebouwd, een grote drijvende bok met een hefcapaciteit van 5.000 ton. Hiermee realiseren we een schaalvergroting ten opzichte van de in de markt gebruikelijke hefvermogens tot 3.200 ton. De Asian Hercules III is eind 2013 operationeel. Hij zal voornamelijk worden ingezet voor de assemblage van FPSO’s in Singapore alwaar Keppel marktleider is in de bouw van deze units. Vanuit efficiëntie-oogpunt laat Keppel steeds grotere modules aan wal bouwen die later op de FPSO’s geplaatst worden. Grotere modules vragen om grotere hefvermogens.

Versterken van Terminaldiensten 

Met de integratie van SMIT Terminals in onze deelneming Lamnalco, waarvoor het besluit is genomen in juli 2011, ontstaat een nieuwe wereldleider in terminal­diensten. Boskalis blijft 50% aandeelhouder in deze deelneming. Smit Lamnalco beschikt over een vloot van 200 schepen, heeft 50 lopende terminalcontracten in portefeuille en 2.000 medewerkers in dienst. 

Resultaat 2011 

Wereldleider in terminaldiensten: de verkoop van activiteiten van SMIT Terminals aan Lamnalco is per 5 oktober 2011 geëffectueerd. De beide aandeelhouders van Lamnalco – Boskalis en Rezayat – hebben de intentie uitgesproken de beschikbare kasstromen in Smit Lamnalco te herinvesteren. De nieuwe onderneming krijgt hiermee alle gelegenheid en slagkracht om te groeien. Daarenboven zal na het voltooien van de integratie, Smit Lamnalco zichzelf herfinancieren om een optimale kapitaalstructuur te bewerkstelligen. Gedurende 2012 wordt gewerkt aan de inrichting van de nieuwe organisatie en de vestiging van het nieuwe hoofdkantoor. Wij zien voor Smit Lamnalco kansen voor groei in onder meer het Midden-Oosten, West-Afrika, Rusland en Australië, waarbij de primaire focus ligt op de olie- en gasmarkt. Een veelbelovend nieuw marktsegment is de mineralenmarkt. In West-Afrika (Sierra Leone) biedt de combinatie nu al sleepdiensten en transport aan van ertsen die we over binnenwateren afvoeren en afleveren bij een offshore overslagpunt. 

Toegevoegd aan Mijn verslag Voeg toe aan Mijn verslag Bron: Jaarverslag 2011, Boskalis in vogelvlucht, Pagina 14