Een wereldleider op het gebied van terminal services

De oprichting van Smit Lamnalco (een joint venture waarin Boskalis 50% van de aandelen houdt) is een feit. Smit Lamnalco is opgericht om de sterke kanten van SMIT Terminals en Lamnalco zo goed mogelijk te benutten.
Met het samengaan ontstaan aanzienlijke operationele en commerciële synergieën. Zo is Lamnalco vooral een sterke speler in West-Afrika en het Midden-Oosten, terwijl SMIT Terminals een breder speelveld heeft, dat hier een mooie aanvulling op vormt. Het resultaat van de fusie is een marktleider met een omvangrijke vloot van 177 schepen en een omzet van rond de USD 300 miljoen. Smit Lamnalco heeft nu een zeer sterke marktpositie, met activiteiten in meer dan 30 landen. Het nieuwe bedrijf opereert wereldwijd.

Loek Kullberg, Directielid Smit Lamnalco: "Smit Lamnalco zal echt een wereldspeler zijn op het gebied van terminalactiviteiten, dat wil zeggen het aan- en afmeren van olie- en gastankers. Wij zien ook veel nieuwe kansen op het gebied van ondersteunende dienstverlening aan de mijnbouw­industrie. Wij willen ons aanbod in alle sectoren uitbreiden, door bijvoorbeeld diensten aan te gaan bieden zoals inspectie en onderhoud onder water, loodsdiensten, en laden en lossen."

"Wij willen onze klanten ook meerwaarde bieden door terminal­exploitanten te ondersteunen bij hun streven om overal ter wereld commerciële risico's te beheersen en te beperken. Hierbij gaat het dan onder andere om activiteiten in afgelegen gebieden. Risicodeling zal steeds belangrijker worden binnen onze dienstverlening.”

"Wij zijn ervan overtuigd dat Smit Lamnalco, verzekerd van de sterke support van Boskalis, binnen de olie- en gasindustrie en de mijnbouw­industrie de voorkeursaanbieder is voor sleepdiensten aan terminals en voor ondersteunende dienstverlening."

Toegevoegd aan Mijn verslag Voeg toe aan Mijn verslag Bron: Jaarverslag 2011, Verslag Raad van Commissarissen , Pagina 30