Bedrijfsprofiel

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) is een mondiaal leidende expert op het vlak van baggeren en maritieme dienstverlening. Als partner zijn we in staat voor onze klanten complexe infra­structurele werken binnen de keten van ontwerp, projectmanagement en uitvoering op tijd en binnen budget te realiseren, ook op kwetsbare locaties of afgelegen plaatsen in de wereld. We streven ernaar om onze oplossingen zo duurzaam mogelijk te ontwerpen en te realiseren.

Naast onze infrastructurele activiteiten bieden wij een breed scala aan maritieme diensten aan zoals havensleepdiensten, reddings- en bergingswerk, zwaar transport en hijswerkzaamheden. Terminaldiensten bieden wij aan via de nieuwe combinatie Smit Lamnalco, die in 2011 is ontstaan en waarin wij 50% aandeelhouder zijn. Maritieme infrastructuurdiensten leveren wij via ons strategische partnerschap met Archirodon, waarin wij een 40% deelneming hebben. Met de acquisitie van MNO Vervat in 2011 heeft Boskalis een civiele aannemer van formaat binnen haar gelederen die een uitstekende aanvulling vormt op onze infra- en grondverzet­activiteiten.

De vraag naar onze diensten wordt gedreven door stijgende energieconsumptie, groei van de wereldhandel, wereldbevolkingsgroei en klimaatverandering. Boskalis opereert mondiaal maar concentreert zich op zes geografische regio’s in de wereld waar de grootste groeiverwachtingen liggen voor de energiemarkt en de markt voor havens. Deze spreiding geeft ons zowel een solide basis als de flexibiliteit om een breed scala aan projecten te kunnen verwerven en zorgt voor uitstekende vooruitzichten op evenwichtige en bestendige groei. Onze voornaamste opdrachtgevers zijn oliemaatschappijen, havenexploitanten, overheden, rederijen, internationale projectontwikkelaars, verzekeraars en mijnbouwbedrijven.

Boskalis heeft ongeveer 14.000 medewerkers, inclusief ons aandeel in de deelnemingen zoals Smit Lamnalco en Archirodon. Veiligheid van onze medewerkers en die van onze onderaannemers heeft de hoogste prioriteit. Boskalis heeft een vooruitstrevend veiligheidsprogramma dat hoog aangeschreven staat in de industrie en bij onze klanten. We zijn voor klanten actief in meer dan 75 landen in zes werelddelen. Onze veelzijdige vloot bestaat uit meer dan 1.100 schepen en werktuigen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Papendrecht, Nederland. Het aandeel Koninklijke Boskalis Westminster N.V. staat sinds 1971 genoteerd op de Amsterdamse beurs en maakt deel uit van de AEX-index op de NYSE Euronext Amsterdam.

Toegevoegd aan Mijn verslag Voeg toe aan Mijn verslag Bron: Jaarverslag 2011, Boskalis in vogelvlucht, Pagina 10